Ki a nyelvi coach?

A nyelvi coaching és a nyelvi coach fogalma az interneten böngészve elég zavarosnak tűnhet. Mint minden fiatal műfaj a nyelvi coaching is szemeink előtt jött létre és a jelenben is formálódik. Ennek ellenére van néhány meghatározó és fontos ismérve, ami megkülönbözteti a nyelvi coachingot a hagyományos nyelvoktatástól és magánóráktól, ill. a nyelvi coachot a nyelvtanártól vagy a magántanártól.

A Yes You Can Training& Coaching Kft. a következő módon definiálja a nyelvi coach szakmát:

  1. A nyelvi coachok nyelvtanári diplomával és több éves nyelvtanítási gyakorlattal rendelkeznek.
  2. Emellett coach végzettséget is szereztek, így a nyelvi fejlesztésben felhasználják a coaching elemeit és eszközeit.
  3. A nyelvi coaching ülések során a nemzetközi coach kompetenciák (ICF) szerint dolgoznak.
  4. A nyelvi fejlesztésben maximálisan az ügyfél igényeire és motivációjára építenek, melyeket strukturált feltáró kérdések segítségével állapítanak meg.
  5. Hagyományos visszajelzések helyett motiváló, coaching stílusú (norma-tény-hatásra épülő) visszajelzésekkel élnek.
  6. Meghatározott számú alkalomból álló (3-8 alkalom) folyamatot veztenk le egy-egy konkrét nyelvi cél elérése érdekében.
  7. A nyelvi coaching ülések során folyamatosan méréseket alkalmaznak a cél, az akcióterv és fejlődés megállapításának céljából.

 

A nyelvi coach bátorító, támogató, tudatosító partner a folyamatban, ill. nyelvi szakértő is egyben, aki megfelelő nyelvi inputot ad, és coaching típusú visszajelzésekkel él.

 

A nyelvi coaching folyamat során a nyelvi coach kérdései segítségével a coachee

1. felméri aktuális helyzetét, kompetenciáját,
2. saját akciótervet dolgoz ki céljai elérése érdekében,
3. további kérdések által feltérképezi saját erősségeit, erőforrásait,
4. majd konkrét lépéseket határoz meg.

A nyelvi coaching „legbeszédesebb” eredménye az, hogy a résztvevők kiemelkedően magas arányban járnak sikerrel nyelvi céljaik megvalósításában. Ezek az eredmények leginkább sikeres nyelvvizsgabizonyítványokban, sikeres interjúkban és prezentációkban mérhetők.